[Download] "Les Eglises Et La Prise En Charge De 1'Enfance Au Quebec: Le Cas Des Institutions D'enfermement Pour Les Jeunes Delinquants Ou En Danger (1858-1950)." by Historical Studies " eBook PDF Kindle ePub Free
eBook details
- Title: Les Eglises Et La Prise En Charge De 1'Enfance Au Quebec: Le Cas Des Institutions D'enfermement Pour Les Jeunes Delinquants Ou En Danger (1858-1950).
- Author : Historical Studies
- Release Date : January 01, 2003
- Genre: History,Books,Religion & Spirituality,
- Pages : * pages
- Size : 231 KB
Description
Resume: Get article decrit la situation des Eglises catholique et protestante lors de l'adoption de la premiere politique de l'enfance de l'Etat quebecois en 1869 et montre comment cette situation evolue jusqu'en 1950, alors que les ecoles de protection de la jeunesse remplacent les ecoles de reforme et les ecoles d'industrie. Nous voyons que les protestants doivent se contenter, faute de ressources, d'une ecole de reforme pour garcons delinquants moms bien equipee que celle des catholiques jusqu'a l'adoption de la loi federale de 1908 qui permet aux provinces le desirant d'etablir un tribunal pour mineurs. La situation s'inverse durant la periode qui s'etend de 1908 a 1950, alors que la philanthropie protestante investit dans un couteux systeme de cottages se pretant mieux que les grandes institutions adoptees par le reseau catholique a l'idee que les protestants se font de l'internement. Summary This article describes the situation of the Catholic and Protestant Churches in 1869 when the Quebecois state adopted its first policy on childhood and shows how it evolves until 1950, the point at which industrial schools and reform schools are replaced with schools for youth protection. Due to a lack of resources, the Protestants have to content themselves with a reform school for delinquent boys that is less well equipped than that of the Catholics. This remains the case until the adoption of the Federal law of 1908 which allows for provinces to establish a court for minors, if they so wish. The situation is reversed during the period that extends from 1908 until 1950, when Protestant philanthropists invest in an expensive system of cottages ; a system that lends itself better to their idea of youth internment than does the big institutions adopted within the Catholic network.